NLP Practitioner

NLP PractitionerDe officiële eisen van een volledige NLP Practitioner opleiding

De NLP Practitioner opleiding bestaat uit twee delen: de NLP Practitioner, de NLP Master Practitioner en, optioneel, de NLP Trainer. In Nederland heerst de neiging om te denken dat het trainerschap het enige doel is binnen NLP. En dat je pas NLP professioneel kan gaan gebruiken nadat je trainer geworden bent. Niets is minder waar.

In Amerika waar ik mijn opleiding gedaan heb, is het volkomen duidelijk dat je met een goede NLP opleiding direct na je NLP Practitioner gehaald te hebben professioneel aan de slag kunt. Maar in de VS richten de meeste mensen die NLP Practitioner willen worden zich dan ook op andere beroepen dan trainer. Zij gaan mensen helpen hun problemen op te lossen, of aan coaching doen of belanden in de sales. Zij passen de kennis en kunde van de NLP Practitioner opleiding meteen toe in de praktijk. En dat is ook hoe het zou moeten zijn.

Rond 1 oktober 2007 kreeg ik het lumineuze idee in de toekomst coach op het gebied van persoonlijke ontwikkeling te gaan worden. Na een 25-jarige carrière als directiesecretaresse was het voor mij tijd geworden me in een ander vak te verdiepen. En waar begin je dan? Juist, googlen op opleiding tot coach. Alle resultaten met betrekking tot de conventionele opleidingen werden direct van m’n lijstje gestreept, want als ik me dan toch wil onderscheiden, dan moet ik daar niet zijn. Zo kwam ik op NLP uit en nadat ik me hierin op het internet verdiept had, ging ik op zoek naar een NLP-opleider. Velen vielen weer van mijn lijstje af vanwege de agressieve en onkundige benadering. Twee bleven er over, waarvan er één een gratis workshop gaf. Oké, ik daarheen en werd al direct overvallen door een assistente die de hele avond te dicht op m’n huid zat. Het werd nog erger toen de NLP-opleider binnen kwam, brrrr, het leek alsof hij door de Mossad (Israël) was opgeleid en die zou mij iets moeten leren? No way. Vervolgens heb ik mezelf op de site van Joost ingeschreven voor het intakegesprek voor de Practitioner-opleiding. Eenmaal aangebeld, deed Joost open en kwam op mij over als een relaxte vent (sorry, man). Toch even geprobeerd of ik hem kon provoceren door op zijn stoel te gaan zitten, maar dat loste hij prima op en het gesprek was open en humorvol. Kijk, dat sprak me wel aan en ook het onconventionele in Joost is geweldig!Vandaag was de laatste dag van de Practitioner-opleiding en is mooi afgesloten met een officieel certificaat. Vele opleidingsinstituten kunnen een voorbeeld aan Tiouw (i.c. Joost) nemen, aangezien ik in korte tijd heel veel heb geleerd en vooral op het gebied van de praktijk. Het is een no nonsens opleiding zonder belachelijke theorieën die je in je kop moet stampen. Uiteraard was ik over enkele technieken sceptisch, maar eenmaal aan de gang daarmee, was ik overtuigd: het werkt!Deze kritische en analytische vrouw kan een ieder die NLP wilt leren, aanraden de opleiding bij Joost te volgen, ook vanwege het feit dat hij regelmatig zijn kennis bijspijkert bij Richard Bandler himself, zodat hij up to date is van de laatste kennis op dat gebied. Doen!”

Paula van de Water-Smit

NLP Practitioner

  1. Integratie van de volgende acht basisvooronderstellingen van NLP op gedragsniveau:
    1. De vaardigheid om het proces te beïnvloeden waarmee we werkelijkheid ervaren is meestal meer waard dan het veranderen van de inhoud van onze ervaring van de werkelijkheid. – Dit houdt in dat het vooral belangrijk is om vat te krijgen op hoe jouw brein de werkelijkheid ervaart zodat je dit positief kunt beïnvloeden, en minder belangrijk om de werkelijkheid zelf te veranderen.
    2. De betekenis van jouw communicatie is de reactie die je krijgt. – Niet wat jij denkt te bedoelen, maar hoe de ander het opvat genereert de betekenis van wat je zegt en doet.
    3. Alle onderscheidingen die mensen kunnen maken ten opzichte van onze omgeving en ons gedrag, kunnen bruikbaar zintuiglijk gerepresenteerd worden: horen, zien, voelen, geur en smaak. – Met andere woorden: alles wat we meemaken kun je uitdrukken in termen van onze zintuiglijke ervaring.
    4. De kennis en kunde die iemand nodig heeft om een effectieve verandering te maken ligt al in iemand besloten. – Waar het op neerkomt is dat als jouw brein/lichaam ooit in staat geweest is om iets te kunnen, je het dan eigenlijk altijd zou moeten kunnen.
    5. Een model is niet de werkelijkheid. – Een model is een abstractie van de werkelijkheid om deze hanteerbaar te maken. Maar in het abstraheren gaat veel verloren.
    6. De waarde van iemand blijft altijd bestaan, terwijl de waarde en de gepastheid van intern en extern gedrag ter discussie gesteld wordt. – Iedereen is van binnen echt super leuk, maar kan tegelijkertijd zich toch behoorlijk stom gedragen. Je bent en blijft een goed iemand, maar je gedrag kan verkeerd zijn.
    7. Elk gedrag wordt gestuurd door een positieve intentie en er is een context waarbinnen elk gedrag waardevol is. – Ook al komt iemands gedrag nog zo onbegrijpelijk en stom over, vanuit hem of haar geredeneerd is het logisch en goed.
    8. Feedback vs. falen. Elk resultaat en gedrag is goed, of ze nu het gewenste resultaat voor een bepaalde taak of context zijn of niet. – Er is niets mis met fouten maken, zolang je maar leert van je fouten. Zolang je fouten ziet als leermomenten is er geen falen meer, maar alleen maar feedback.
  2. Rapport maken en vasthouden – Rapport is het gevoel dat het klikt.
  3. Verbaal en nonverbaal pacing & leading – Hoe kun je iemands aandacht krijgen en hem of haar vervolgens richting de gewenste verandering leiden.
  4. Verbaal en nonverbaal uitlokken van reacties – Hoe kun je bij iemand bepaalde gemoedstoestanden oproepen.
  5. Kalibreren door middel van zintuiglijke ervaring – Hoe kun je iemands interne beleving nauwkeuriger in kaart brengen.
  6. Representatie systemen – Hoe stel je vast welke zintuigen iemand gebruikt voor representaties.
  7. Milton-model, Meta-model – De communicatie elementen van NLP.
  8. Het naar boven halen van welgevormde doelen, richting en gemoedstoestand – Op wat voor manier stel je doelen, geef je richting aan je leven en beïnvloed je je gemoedstoestand.
  9. Overlappen en het vertalen van het ene representatie systeem naar het andere. Op wat voor manier kun je de ene zintuiglijke ervaring gebruiken om een andere zintuiglijke ervaring op te roepen.
  10. Het oproepen, installeren en gebruikmaken van ankers in alle representatiesystemen.
  11. De vaardigheid om je bewustzijn te beïnvloeden.
  12. Submodaliteiten (te gebruiken voor Tijdlijnen, het veranderen van overtuigingen, Swish patronen, etc.)
  13. Omni Directional Chunking – Op welke manier kun je meer informatie achterhalen door op verschillende manieren met abstractieslagen om te gaan.
  14. Het oproepen en bouwen van hulpbronnen.
  15. Inhoud & context reframing
  16. Het maken en gebruiken van metaforen
  17. Het ontdekken, oproepen, gebruiken, en installeren van strategieën.
  18. Het tonen van flexibiliteit in gedrag en houding.

“Beste Joost, Afgelopen 4 maanden heb ik de NLP Practitioner bij je gevolgd. Ik vond het geweldig en heb echt heel veel geleerd over hoe ik mensen beter kan helpen.Ik heb je tijdens de laatste dag aangegeven dat op de school waar ik ook 2 dagen werk men mij vroeg een workshop te geven over NLP. Ik heb je toen gevraagd wat ik het beste kon gaan doen. Heel nonchalant zei je: “nou, met de gevoelsomdraaitechniek en de zwart/wit terugspoeltechniek kan je die anderhalf uur wel aardig vullen”. Nou, ik heb daar lang over nagedacht, even gepiekerd (met NLP weggewerkt) en vandaag die workshop 2x gegeven. Ik zag er een beetje tegenop, was bang dat ik de stappen niet goed zou weten. Echter, het werd een groot succes! De meest sceptische collega’s (en die zijn er in het onderwijs heel veel), gaven aan dat het toch wel heel goed werkte, die “rare” technieken. Je hebt regelmatig aangegeven dat het allemaal wel boven komt drijven als je ermee aan de slag gaat. Dat heb ik in gedachten gehouden en inderdaad ging het bijna vanzelf. Mijn brein had meer onthouden dan ik dacht. Het heeft mij er in ieder geval van overtuigd dat ik mijn manier van coachen op het NLP ga afstemmen. Daar ga ik hard mee aan de slag.Uiteraard heb ik verteld bij wie ik dit allemaal geleerd heb en je naam op het bord geschreven. Misschien levert het nog nieuwe kandidaten voor je op.Nogmaals bedankt voor je geweldige training!”

Barbara Hagen-Janssen

EduCoaching
Coaching, Training en Advies